Kako nas supermarketi teraju da kupujemo više nego što nam stvarno treba

Da li pre odlaska u kupovinu napravite spisak svega šta vam treba i koje su to sve neophodne namirnice koje obavezno morate da kupite? Ali, kada ste završili nabavku i izašli napolje, vaša korpa postane “bogatija” za još nekoliko novih proizvoda, naknadno dodatih na spisak. U hodu.

Otišli ste da kupite jedno, a vraćate se kući sa još nekoliko dodatnih proizvoda. Trudili ste se da ne obraćate pažnju na popuste, akcije ili druge signale prodavnica, ali prosto nije išlo najbolje.

A da li znate zašto je to tako?

supermarketi nas teraju

Jednostavno je, supermarketi nas teraju na veću kupovinu.

Supermarketi koriste marketinške trikove i razne socio-psihološke taktike, kako bi nas „navukli“ i podstakli da kupimo više nego što nam stvarno treba. Nekako uspevaju da nas zavaraju i nateraju da kupimo proizvode koji nam nisu potrebni, u tom trenutku.

Kombinacija određenih boja, klime, osvetljenja i muzike podsvesno utiče na ljudski mozak. Ali, ono što im daje najbolje rezultate je: raspored proizvoda po rafovima i dobro istaknuta “signalizacija” gde se šta nalazi. Prodavnice tačno znaju šta nam treba.

Sva roba postavljena na nekom mestu je namerno tu gde jeste, da bi neki proizvod privukao pažnju. Sve što je na akcijama uvek se postavlja na istaknutom i vidnom mestu, naravno ne slučajno, već da bi to svako video iz bilo kog pravca da se kreće.

supermarketi nas teraju

Ovako se ponašamo u prodavnici dok tražimo ono po šta smo pošli.

U kupovini sam, ali naknadno se setim da mi još nešto treba. Dodajem to na spisak – u korpu. Vidim da je na akciji omekšivač za veš koji koristim i koji se veoma isplati u ovom trenutku. Razmišljam i donosim odluku – kupiću ga, pošto se isplati.

Dok prolazim pored rafova zapadaju mi za oko još neki proizvodi, na super akciji. Nije nužno da ih kupim, ali znam da su mi zalihe na izmaku. Zato se dvoumim da i to za svaki slučaj kupim. Zatim, nailazim na lepo i sveže meso koje je, takođe, povoljno i već ga zamišljam spremljeno i za stolom.  Kupiću ga verovatno.

Nakon nekog vremena dolazim do kase da platim, a u korpi nije samo ono sa spiska, već je ponešto i dodato. A kada izađem napolje sa malo većim računom, shvatam opet da se da se ovo nije prvi put desilo. Ponavlja se stalno i iznova.

supermarketi nas teraju

Supermarketi nas teraju da kupimo JOŠ koristeći ova 7 marketinška trika, koja nas zapravo podstiču i podsećaju na “ovo ti treba”.

U daljem opisu prepoznaćete se barem u jednoj situaciji:

  1. Brendovi rade za supermarkete
  2. Kupujemo ono što možemo da vidimo
  3. Ambalaža prodaje
  4. Lažna sniženja
  5. Smanjena pakovanja
  6. Velika kolica
  7. Nema prozora i zidnog sata

Da krenemo.

supermarketi nas teraju

Brendovi rade za supermarkete

Supermarketi iskorišćavaju brendove da rade za njih, kako bi im uvećali profit. U prevodu –  kada je roba dobro izložena, naročito ako je poznati brend u pitanju, nema šanse da se ne primeti u moru drugih sličnih proizvoda.

Kupujemo ono što možemo da vidimo

Jedna od tehnika izlaganja robe, koja pomaže da se brzo i lako uoče proizvodi, povezuje se sa formulom – da kupac kupuje samo ono što može da vidi. Prema nekim istraživanjima, potrebno nam je oko tri sekunde da uočimo prozvod na polici.

Važniji, brendirani i skuplji proizvodi se na rafovima postavljaju u visini očiju, zato što je veća šansa da tako budu viđeni. Ispod njih se postavljaju malo jeftiniji, a u dnu najjeftiniji proizvodi. U jednom redu se ređaju proizvodi koji se u domaćinstvu koriste zajedno, pa nas tako podsećaju da ne zaboravimo još nešto.

supermarketi nas teraju

Ambalaža prodaje

Proizvodi sa lepšom ambalažom su skuplji i stavljaju se na lako uočljiva mesta, kako bi prvo njih uočili i odabrali, umesto drugih malo jeftinijih, a često i kvalitetnijih.  

Lažna sniženja

To se dešava kada se pre puštanja akcije stare cene povećaju i odrede „nove manje“, a u stvari vrlo slične kao što su prethodno bile. Drugi slučaj je kada se dva spojena proizvoda nude po akcijskoj ceni,  a ukupna cena se poklapa sa zbirom ta dva pojedinačna proizvoda.

Smanjena pakovanja

Proizvođači se sve više odlučuju na smanjenje količina proizvoda u pakovanjima, kako ne bi povećavali cene. Npr. umesto 1 litra jogurta bude 950 ml, umesto 100 g. čokolade bude 80 g, umesto 500 g. krema bude 450 g.

Primetili ste sigurno još mnogo mnogo drugih primera.

Velika kolica

Kada umesto korpe uzmemo veća kolica, sigurno je da ćemo obaviti veću kupovinu i potrošiti više novca. Primetili ste da su u supermatketima one postavljene pri ulazu na zgodnim i veoma primetnim i pristupačnim mestima. 

supermarketi nas teraju

Nema prozora i zidnog sata

Supermarketi nemaju prozore, nemaju zidni sat , osvetljeni su, čisti i prijatni za kupovinu. To sve utiče da izgubimo realan pojam o vremenu koliko smo se stvarno zadržali. Duže provedeno vreme nego što smo planirali, dovodi do veće kupovine.

Evo kako da odolite neplaniranoj kupovini

Setite se ovih trikova uvek kada idete u kupovinu. Kako biste izbegli neplanirane nabavke, predložićemo vam kako da sigurno ne kupite ono što vam ne treba.

Prosto je, ne nosite sa sobom u kupovinu više novca nego što vam je potrebno. Ponesite otprilike onoliko koliko stvarno treba za kupovinu namirnica sa spiska.

 

Da li biste još nešto dodali po vašem mišljenju? Napišite nam i neka vaša iskustva.
Podelite ovaj tekst sa vašim prijateljima na društvenim mrežama. Zapratite našu stranicu Kupi u Boru na facebook-u i na instagramu.