Novi Zakon o trgovini i nova pravila za prodavce
U utorak, 30. jula stupio je na snagu novi Zakon o trgovini. Prilagođen je potrebama tržišta i zameniće stari, koji je važio devet godina. Doneta su neka nova rešenja, precizira se značenje pojmova – rasprodaja, akcija i sezonsko sniženje, a obavezno je i novo označavanje proizvoda.
Akcijska prodaja može najduže trajati 31 dan. Mora se istaći prethodna i snižena cena, sem ako je akcija kraća od tri dana. Onda je dovoljno označiti samo procenat sniženja. Definisana su i sezonska sniženja.
– Propisano je prvi put u našem zakonodavstvu da ta sezonska sniženja mogu biti najduže 60 dana po sezoni i to – da letnje sezonsko sniženje može početi od 1. do 15. jula, a zimsko od 25. decembra do 10. januara – ukazao je Andrija Jovičić iz Privrednog savetnika.
Rasprodaja se može pokrenuti ako trgovac prestaje da se bavi tom delatnošću, zatvara objekat, ili prestaje da prodaje određenu vrstu robe.
– Naslov do 70%, do 80% – uđete u prodavnicu i kupite nešto što niste obratili pažnju da je sniženo 15 ili 20%. Sad ukoliko oglasite najviši procenat sniženja, onda morate imati u asortimanu minimum 20% ili jednu petinu – objašnjava Željko Rakić iz Ministarstva trgovine.
Tržišni inspektor može da bude tajni kupac. Reaguje tek kada prikupi dovoljno dokaza da je bilo nepravilnosti na samom prodajnom mestu.
Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da je novina da proizvodi imaju obavezno označavanje GTI, mašinski čitljivim kodovima što će umnogome unaprediti lanac snabdevanja između trgovine s jedne strane, a sa druge strane podići će i zaštitu potrošača kroz kvalitetnije poznavanje sledljivosti proizvoda.
– Omogućiće da u međusobnoj komunikaciji trgovci i proizvođači uvedu elektronske dokumente kao što su elektronska narudžbenica, elektronska faktura i drugo što će omogućiti efikasnije poslovanje trgovaca – ističe Malinović.
Paket novih zakona koji uređuju tržište uvode rešenja koja su postojala u životu.
– Međutim, kolizije koje postoje između određenih pojmova kao što je sam pojam zaštite potrošača definisan Zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača predstavlja određenu barijeru koja može da bude kamen spoticanja u ostvarivanju tih prava – rekao je Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača.
Zakonom su uređeni i prodajni podsticaji poput upotrebe kartica lojalnosti i sakupljanja bodova.
Izvor: ekapija.com